Innowacja pedagogiczna: Historia z elementami kultury krajów frankofońskich i języka francuskiego
Historia z elementami kultury krajów frankofońskich i języka francuskiego
Autor innowacji: dr Rafał Korczak
Rodzaj innowacji: programowa
Czas realizacji: 1 września 2022 r. – 24 czerwiec 2023 r.
Miejsce realizacji: Szkoła Podstawowa Nr 116 Im. Aleksego Rżewskiego w Łodzi
Zakres innowacji: uczniowie klasy VII a b
Cele innowacji:
- Rozwój zdolności lingwistycznych.
- Przygotowanie do zdobywania kolejnych szczebli edukacji
z nauczaniem dwujęzycznym. - Wstępne osłuchanie się z językiem francuskim
- Przyswajanie języka obcego przez naukę merytorycznych treści z podstawy programowej, zamiennie w dwóch językach.
- Zastosowanie języka francuskiego jako narzędzia do zdobywania wiedzy.
- Poznanie podstawowych pojęć z historii powszechnej
- Zasady innowacji:
Innowacja przeznaczona jest do realizacji w szkole podstawowej w klasie VII a b w ramach lekcji historii. Elementy języka francuskiego podczas zajęć, dotyczących historii powszechnej. Skierowana jest do uczniów rozpoczynających naukę języka francuskiego. Zainteresowanych nie tylko językiem, ale i szeroko pojętą kulturą Francji. Uwzględnia ona założenia obowiązującej podstawy programowej do historii oraz wzbogaca ją o nowe elementy z języka francuskiego, kultury i historii Frankofonów. Realizacja innowacji nie wymaga od jej uczestników znajomości języka francuskiego.
- Spodziewane efekty
Oczekiwane efekty
dla ucznia:
- Pogłębienie zdolności lingwistycznych;
- Poznanie wiedzy o kulturze krajów frankofońskich.
dla szkoły:
- wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie zajęć lekcyjnych;
- budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców, jako placówki dbającej o językowy rozwój swoich wychowanków;
- podniesienie jakości pracy szkoły.
- Sposób ewaluacji
Ewaluacja końcowa nastąpi w czerwcu 2023 r. i będzie stanowiła informację zwrotną dla prowadzącego na temat celowości przeprowadzania tego rodzaju innowacji w przyszłości. Wyniki ewaluacji końcowej zostaną opracowane oraz zaprezentowane uczniom, ich rodzicom oraz radzie pedagogicznej.
Ewaluacji podlegać będą:
- stopień realizacji działań zaplanowanych w ramach innowacji;
- skuteczność metod i form pracy w zdobywaniu wiedzy przez uczniów i kształtowaniu ich umiejętności oraz postaw;
- stopień atrakcyjności i użyteczności zajęć dla uczestników.
-Narzędzia służące do ewaluacji:
- rozmowy z uczniami;
- obserwacja pracy i zaangażowania uczestników innowacji;
- ankieta skierowana do uczniów.
--------------------------- --------------------------
podpis nauczyciela podpis dyrektora
Ankieta ewaluacyjna dotycząca innowacji pedagogicznej z historii w kl. 7
- Czy według Ciebie zajęcia były interesujące?
Tak / Nie - Czy czynności wykonywane na zajęciach były dla Ciebie łatwe i zrozumiałe?
Tak / Nie - Czy dobrze Ci się pracowało :
a ) indywidualnie Tak / Nie
b) w parach / w grupie Tak / Nie
- Czy uczestnictwo w zajęciach /innowacji pomogło Ci poszerzyć wiedzę o krajach francuskojęzycznych?
Nie / Raczej nie / Trudno powiedzieć / Tak / Zdecydowanie tak
- Jak oceniasz organizację zajęć
- tematykę 1 2 3 4 5 6
b) materiały edukacyjne 1 2 3 4 5 6
c) formę przekazu 1 2 3 4 5 6 - Czy według Ciebie poznawanie kultury krajów frankofońskich jest dobrym źródłem uczenia się j. francuskiego?
Tak / Nie
- Czy pamiętasz z lekcji pojawiające się słowa, zwroty w języku francuskim? Tak / Nie
- Czy uważasz, że potrafisz lepiej planować i rozumiesz własny proces uczenia się? Tak / Nie
Dziękuję za wypełnienie ankiety.
nauczyciel: dr Rafał Korczak