Małe kroki, wielkie relacje – Trening Umiejętności Społecznych.
Od września 2024 roku realizujemy w naszej szkole innowację pedagogicznej pod nazwą "Małe kroki, wielkie relacje – Trening Umiejętności Społecznych", skierowaną do uczniów klas 1-3. Celem programu jest wsparcie dzieci w ich rozwoju społeczno-emocjonalnym, aby lepiej radziły sobie zarówno w codziennych sytuacjach szkolnych, jak i poza murami szkoły.
Każdy z nas, niezależnie od wieku, potrzebuje umiejętności społecznych, by funkcjonować w grupie, nawiązywać relacje, rozwiązywać konflikty i wyrażać swoje emocje. Dla najmłodszych uczniów, którzy dopiero zaczynają swoją edukacyjną przygodę, te umiejętności są kluczowe, by czuć się pewnie w środowisku szkolnym. Dlatego postanowiliśmy wprowadzić regularne zajęcia z treningu umiejętności społecznych, które pomogą dzieciom rozwijać te kompetencje krok po kroku.
Głównym celem naszego programu jest rozwój takich umiejętności jak efektywna komunikacja, współpraca, asertywność, a także rozwiązywanie problemów i konfliktów. Chcemy, aby dzieci nauczyły się wyrażać swoje emocje w odpowiedni sposób, rozpoznawać emocje innych oraz budować relacje oparte na wzajemnym szacunku i empatii.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i są dedykowane wybranym uczniom, wskazanym przez wychowawców lub rodziców. Każde spotkanie ma określony temat, związany z jednym z ośmiu obszarów umiejętności społecznych, takich jak komunikacja, współpraca, wyrażanie emocji czy radzenie sobie ze stresem. Program pozwala dzieciom uczyć się i rozwijać w przyjaznej atmosferze, co przekłada się na ich lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej.
Magdalena Walęcka - autorka innowacji pedagogicznej.