Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Porozmawiajmy - sztuka skutecznego porozumiewania się.

Porozmawiajmy - sztuka skutecznego porozumiewania się.

Prowadzenie rozmów towarzyskich stanowi jedną z kluczowych umiejętności społecznych. Umiejętność nawiązywania swobodnych small talków oraz prowadzenia dyskusji i debat jest niezwykle przydatna zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Takie zdolności świadczą o osobistej kulturze i obyciu w towarzystwie. W erze powszechnej komunikacji, zdominowanej przez e-maile i szybkie SMS-y, sztuka konwersacji zanika. Warto więc młodych ludzi uczyć efektywnego porozumiewania się równolegle z nauką czytania i pisania.

Choć na pierwszy rzut oka rozmowa wydaje się polegać głównie na mówieniu, kluczowym aspektem jest tak naprawdę słuchanie rozmówcy. Nikt nie zechce dzielić się swoimi myślami, jeśli poczuje, że nie zwracasz uwagi na to, co ma do powiedzenia.

Pamiętaj, że interesująca rozmowa to nie monolog, lecz dialog, który angażuje obie strony. Warto zadawać tzw. pytania otwarte, które umożliwiają rozwinięcie tematu. Przykładowo, możesz zapytać: „Jak spędziłeś sobotę? ” lub „Jak minęły Ci święta? ”. Unikaj pytań zamkniętych, na które można odpowiedzieć jedynie „tak” lub „nie”, ponieważ zazwyczaj prowadzą one do zgaszenia konwersacji. Jeśli napotkasz kogoś, kto jest nieśmiały i potrzebuje więcej czasu, aby zaufać i otworzyć się w rozmowie, spróbuj najpierw opowiedzieć coś o sobie. To może pomóc stworzyć atmosferę bezpieczeństwa i zachęcić do dalszej wymiany myśli.

Jedną z form rozmowy jest dyskusja, która polega na wymianie poglądów na dany temat. Dyskusje przybierają różne oblicza — inaczej prowadzimy rozmowę z rodzicami, w klasie, z nauczycielem czy rówieśnikami. Mimo tych różnic, uczestnicy debaty powinni zawsze dążyć do osiągnięcia porozumienia. Umiejętność prowadzenia dyskusji jest niezwykle cenna w wielu aspektach życia. Przydaje się, gdy bronimy swojego zdania, wyrażamy opinie różniące się od stanowisk naszych przeciwników, staramy się przekonać kogoś do określonych postaw lub zachowań, lub gdy pragniemy znaleźć kompromis w sprawach spornych.

Sztuka prowadzenia dyskusji wiąże się nie tylko z osobistą kulturą względem rozmówców, ale także z umiejętnością skutecznego dobierania i przedstawiania argumentów oraz wyrażania własnych poglądów. Uczestnik dyskusji powinien potrafić bronić swoich racji, jednocześnie okazując szacunek swoim przeciwnikom. Kluczowe jest także umiejętne słuchanie ich wypowiedzi oraz szybkie reagowanie na to, co mają do powiedzenia.

Na początku stycznia w naszej szkole odbędzie się debata oksfordzka, mająca na celu zaprezentowanie uczniom, jak powinna wyglądać kulturalna wymiana poglądów. Debata oksfordzka to wyjątkowo sformalizowany sposób dyskusji, w ramach którego dwie drużyny prowadzą uporządkowany spór dotyczący prawdziwości postawionej tezy, przyjmując ustalone wcześniej stanowisko, które zostało wybrane w drodze losowania.